Latest Post

KUALA LUMPUR: Ibu bekas Ahli Parlimen Rompin, Allahyarham Tan Sri Jamaludin Jarjis, mengemukakan saman terhadap dua cucunya kerana mendakwa mereka tidak memasukkan saham tiga buah syarikat ke dalam senarai aset harta pusaka dianggarkan bernilai RM1.3 billion.

Melalui saman difailkan pada 3 Januari lalu, Aminah Abdullah, yang memohon perisytiharan bahawa beliau sebagai ibu kandung dan mempunyai kepentingan ke atas harta pusaka itu, turut mendakwa kedua cucunya turut gagal memasukkan sebuah apartmen di Beacon Street, Boston Amerika Syarikat (AS) dalam senarai berkenaan.

Aminah, 85, menamakan anak sulung Allahyarham, Nur Anis, 34, dan Ikwan Hafiz, 32, sebagai defendan pertama dan kedua.

Dalam pernyataan tuntutannya, Aminah selaku plaintif, berkata kedua-dua defendan yang dilantik sebagai sebagai pentadbir bersama harta pusaka Allahyarham, gagal memasukkan saham bagi tiga syarikat sebagai aset harta pusaka di dalam senarai aset dan surat kuasa mentadbir.

Plaintif berkata, defendan juga gagal memasukkan saham terbabit di dalam senarai tanggungan sejak 6 Julai 2017 dan sebuah apartmen di AS bernilai RM10 juta.

Dakwa Aminah, tindakan itu bertujuan menafikan hak dan kepentingan dirinya sebagai benefisiari (penerima yang mempunyai hak kepentingan) terhadap harta pusaka si mati.

Menurut plaintif, ketiga-tiga syarikat terbabit adalah syarikat Rantai Wawasan Sdn Bhd, Alpine Motion Sdn Bhd dan Ivory Insight Wawasan Sdn Bhd.

Dakwa plaintif lagi, dua cucunya gagal menyatakan anggaran nilai saham tiga syarikat itu yang bernilai RM1,384,312,154 selepas dua tahun enam bulan kematian Jamaluddin, dan gagal memberi maklumat mengenai harta pusaka sebelum plaintif melantik peguam mewakilinya.

Defendan kedua pula didakwa tidak memaklumkan bahawa beliau sudah memperoleh sijil faraid bagi harta pusaka daripada Mahkamah Tinggi Syariah pada 6 Oktober 2016.

“Kedua-dua defendan juga meminta saya menandatangani dua dokumen iaitu surat penolakan permohonan mereka untuk geran surat kuasa mentadbir harta pusaka simati dan satu ikatan perkiraan keluarga, tanpa saya diberi peluang mendapatkan nasihat undang-undang.

“Dalam keadaan ini, mereka mengetahui bahawa saya sudah melantik peguam iaitu Mohd Najib Hussain dan saya pula adalah buta huruf,” kata plaintif.

Sehubungan itu, Aminah menuntut, antaranya perisytiharan supaya defendan memindah milik saham ke dalam senarai aset dan surat kuasa mentadbir dan membayar dividen, bonus, keuntungan serta isu terbitan dari pegangan saham tiga buah syarikat itu ke dalam akaunnya dalam tempoh 21 hari daripada tarikh perintah dikeluarkan.

Peguam Aqilah Pawancheek yang yang mewakili Aminah, ketika ditemui selepas prosiding pengurusan kes di hadapan Timbalan Pendaftar Norliza Hussin hari ini, berkata mahkamah menetapkan pengurusan kes di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Firuz Jafril pada 2 Apri ini.

Sumber dari berita harian

Sumber memaklumkan kepada Malaysiakini bahawa pihak berkuasa mendapati tiada dana dari 1MDB disalurkan ke akaun bank PAS.

Penemuan itu dibuat selepas penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meneliti akaun bank PAS dalam siasatan ke atas dakwaan yang mengatakan pemimpin parti itu menerima RM90 juta daripada Umno.

"Tiada kemasukan wang RM90 juta dari 1MDB ke akaun (rasmi) PAS," kata pegawai yang rapat dengan siasatan kes berkenaan.

Sumber juga mengesahkan bahawa akaun yang diteliti adalah akaun yang didaftar di bawah nama parti dan bukannya akaun peribadi pemimpin PAS.

Bagaimanapun, belum dapat dipastikan sama ada SPRM sudah selesai meneliti akaun peribadi pemimpin PAS yang dikaitkan dalam siasatan yang dilancarkan suruhanjaya itu enam hari lalu.

Cubaan untuk mendapatkan ulasan dan perkembangan terbaru berhubung kes itu dari pegawai atasan SPRM tidak berhasil.

Difahamkan, pegawai SPRM bersifat lebih tertutup berhubung siasatan berkenaan selepas Ketua Pesuruhjaya SPRM Shukri Abdull berkata beliau tidak mahu sebarang spekulasi berhubung kes itu.

Rabu lalu, SPRM dalam kenyataan medianya mengesahkan memulakan siasatan ke atas dakwaan penyaluran dana berkenaan selepas menerima laporan.

Laporan itu, yang menurut SPRM dilaporkan oleh orang awam, dibuat selepas Presiden PAS Abdul Hadi Awang bersetuju untuk membuat penyelesaian luar mahkamah berhubung kes saman fitnah ke atas Sarawak Report.

Saman berkenaan berhubung laporan portal Sarawak Report pada 2016 yang mendakwa PAS menerima dana RM90 juta daripada Umno sebagai balasan kepada sokongan yang diberikan kepada parti berkenaan.

Sejak siasatan bermula, SPRM dilaporkan telah merakam keterangan daripada beberapa pemimpin PAS termasuk Anggota Jawatankuasa Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan bekas pengerusi Bersih, S Ambiga

Sumber dari malaysiakini

AYAH SAYA, NAJIB RAZAK vs KERAJAAN

Oleh: NOORYANA NAJIB

Saya tidak boleh lupa hari-hari yang berlalu selepas 9 Mei 2018, hari BN kalah pilihanraya umum ke-14.

Pada pagi keesokan harinya, ayah saya membaca surat khabar seperti biasa namun tajuk-tajuk utama muka depan akhbar-akhbar yang satu ketika dahulu mempromosikan visi beliau untuk negara tiba-tiba mengecam dan menghukum beliau sebagai seorang penjenayah walaupun siasatan masih belum bermula.

Beberapa hari selepas itu, beberapa orang dari pihak berkuasa kerajaan telah datang mengetuk pintu rumah kami.

Orang-orang ini adalah dari pihak berkuasa yang dahulunya bertanggungjawab ke atas keselamatan ayah saya namun kini mereka telah diarah untuk menyelongkar rumah kami, menyiasat dan menahan beliau.

Setiap hari beliau dikacau walaupun pada bulan Ramadan.

Apabila beliau keluar dari rumah untuk ke solat Terawikh, ramai anggota pihak berkuasa kerajaan dan orang-orang dengan kamera memerhati beliau dan mengerumuni kenderaan beliau seolah-olah beliau akan lari.

Orang-orang yang dahulunya rapat dengan beliau tiba-tiba menjauhkan diri kecuali beberapa sahabat yang masih setia.

Saya dapat merasakan yang bermula dari pagi 10hb Mei 2018, ayah saya telah menjadi musuh nombor satu kerajaan.

Seluruh keluarga saya pun menerima nasib dan layanan yang sama, walaupun ayah sayalah yang paling berat memikul bebannya.

Setiap jam bagi kami adalah suatu detik yang mendebarkan memikirkan keselamatan ayah dan keluarga kami, dan adakah orang akan datang menyelongkar rumah kami lagi atau menangkap ahli keluarga kami.

Namun di dalam ketidaktentuan ini, ayah saya perlu cepat menyesuaikan diri dengan kehidupan baru ini.

Untuk pertama kali dalam tempoh 40 tahun, tiada jadual harian sepanjang dua mukasurat atau kertas kabinet dan deraf ucapan diletak di atas meja sarapan pada waktu pagi untuk beliau.

Dan untuk pertama kali dalam hidup saya, saya tidak nampak sut dan tali leher ayah saya digantung di luar biliknya pada awal pagi dinihari.

Namun kini beliau berkelapangan untuk pergi membeli barangan dapur dan keperluan harian untuk kami sekeluarga, singgah di kedai buku, minum di kedai kopi dan membawa anak kecil saya dan cucunya Adam bersiar-siar.

Dan buat pertama kali dalam tempoh 40 tahun, ayah saya dapat menikmati masa lapangnya seperti orang lain.

Satu hari kami telah pergi ke Bazar Ramadan di Keramat.

Ketika membeli apam balik di sebuah gerai, seorang mak cik yang mengenali ayah saya telah menyapa beliau, “Dato, saya sokong BN. Saya amat sedih bila BN kalah”.

Dan tiba-tiba ramai orang kerumun ayah saya untuk bersalaman dengan beliau.

Mereka mengucapkan terima kasih kepada kerajaan BN kerana telah membantu rakyat yang susah dengan bantuan seperti BR1M, Klinik Rakyat 1Malaysia, UTC dan lain-lain.

Senyuman dan kemesraan mereka memberikan ayah saya kekuatan dan semangat untuk terus membantu rakyat terutama orang susah, walaupun beliau tidak lagi memegang jawatan kerajaan.

Walaupun sejak kecil saya hanya memerhati dari jauh perkembangan politik ayah saya, saya sentiasa tahu yang sifat tenang beliau telah membantu beliau mengharungi banyak cabaran dan dugaan.

Saya juga kagum dengan sifat sabar dan tidak mudah mengalah yang ada pada ayah saya dalam menghadapi masa yang sukar.

Beliau nekad untuk membersihkan nama beliau dan terus berjuang untuk menambahbaik kehidupan rakyat.

Bagi ayah saya, kuasa dan jawatan datang dan pergi. Namun membantu orang yang memerlukan adalah perjuangan yang perlu diteruskan selagi hayat dikandung badan.

Semasa saya kecil, saya pernah bertanya mengapa ayah saya tidak seperti bapa-bapa orang lain?

Mengapa beliau tidak pernah mengambil saya dari sekolah?

Mengapa beliau tidak pernah membawa saya melihat tayangan di panggung wayang?

Dan mengapa beliau tidak datang ke semua konsert sekolah saya?

Saya pernah terfikir yang pekerjaan sebagai ahli politik ini mungkin bukan pekerjaan yang mudah.

Sebelum ini, beliau tidak pernah ada banyak masa lapang.

Semasa saya berumur 10 tahun, saya pernah bertanya kepada beliau, “Mengapa perlu jadi ahli politik? Mengapa tidak pengurus atau ahli perniagaan atau akauntan seperti bapa orang lain? Bukankah kerja itu lebih mudah?”

Dengan tenang ayah saya menjawab, “Jika ayah seorang pengurus atau ahli perniagaan, betul kita boleh hidup seperti orang lain. Tetapi sebagai ahli politik, ayah boleh bantu mengubah kehidupan dan nasib jutaan orang. Fikirkan kebaikan yang kita boleh buat kepada orang lain.”

Baru-baru ini, selepas 21 tahun dan selepas kita kalah pilihanraya, saya terfikir adakah hatinya masih sama seperti dahulu lalu saya bertanya, “Adakah ayah masih mahu berjuang? Fikirkan apa yang mereka akan buat kepada ayah, kepada keluarga dan kepada penyokong-penyokong ayah?”

Ini kerana beberapa rakan beliau telah berpaling tadah kepada kerajaan selepas pilihanraya, mungkin kerana mereka takut pemimpin kerajaan yang baru akan membalas dendam dan mengambil tindakan ke atas mereka.

Jawapan ayah saya ialah, “Ingat Rasulullah dahulu semasa baginda dikecam dan diduga baginda terus berjuang tanpa mengalah walau dengan hanya beberapa pengikut setia sahaja.

“Ayah tahu ianya adalah sukar. Namun ayah mahu bersama-sama rakyat di kala mereka juga diduga dengan realiti Malaysia Baru hari ini yang susah dan tidak seperti yang disangka.

“Di kala kesusahan ini, mereka perlu seseorang yang akan mendengar masalah dan rungutan mereka, seseorang yang bersuara untuk mereka dan memberitahu mereka bahawa keadaan masih boleh diselamatkan dan kita masih boleh berbuat sesuatu untuk membantu.”

Saya mahu percaya yang ayah saya akan mendapat perbicaraan yang adil.

Namun saya bukan lagi anak kecil yang mentah untuk mempercayai perkara ini.

Ramai orang yang mengikuti perkembangan kes ayah saya mempersoalkan sama ada ada pihak-pihak berkepentingan yang campurtangan dalam siasatan dan proses undang-undang berkenaan pertuduhan ke atas ayah saya.

Mungkin mereka ada sebab-sebab munasabah untuk berfikir begitu.

Pertuduhan asal telah diubah oleh pihak pendakwaan sebanyak dua kali dan tiga pertuduhan baru telah dikenakan ke atas ayah saya hanya sepuluh hari sebelum perbicaraan bermula.

Walaupun demikian, pihak kerajaan berkeras tidak mahu mengubah tarikh perbicaraan dan memberi masa kepada ayah saya dan peguam beliau untuk membuat persediaan rapi bagi menghadapi tuduhan-tuduhan baru dan diubah tersebut.

Dan peguam utama ayah saya juga telah dikenakan pertuduhan oleh kerajaan.

Ini tentunya mengambil banyak masa peguam utama tersebut yang sepatutnya digunakan untuk persediaan kes ayah saya.

Baru-baru ini ayah saya mendapat semakin banyak sokongan rakyat.

Posting-posting Facebook beliau mendapat jutaan aktiviti daripada rakyat setiap minggu.

Beliau kini dilihat sebagai seorang pembangkang yang amat berkesan dalam menyemak imbang kerajaan.

Saya khuatir yang matlamat kerajaan dalam pertuduhan dan perbicaraan ini adalah bukan untuk menegakkan keadilan, namun untuk menghapuskan suara ayah saya sebagai seorang pembangkang yang lantang.

Pemimpin-pemimpin kerajaan telah menyatakan bahawa kesinambungan pemerintahan mereka bergantung kepada hukuman ke atas ayah saya.

Oleh itu kerajaan dan pihak pendakwaan akan cuba sedaya upaya mereka untuk menghukum ayah saya.

Pada sembilan bulan kebelakangan ini, mereka telah tidak dapat mematahkan perjuangan ayah saya.

Mungkin inilah peluang mereka.

Mereka akan menggunakan semua instrumen yang ada, daripada saluran media kerajaan kepada saluran politik, untuk mencemarkan imej ayah saya supaya mudah mereka menjatuhkan hukuman bersalah ke atas beliau.

Mereka telah melontarkan 42 pertuduhan ke atas ayah saya.

Dan hanya satu sahaja pertuduhan perlu lekat atas alasan teknikal untuk mereka menutup mulut ayah saya, pembangkang yang paling kuat mengkritik kerajaan.�
Saya tidak tahu apa akan jadi kepada ayah saya selepas perbicaraan ini.

Adakah beliau mampu terus bersabar dan bertahan?

Saya tahu setiap saat ayah saya berada di dalam kandang tertuduh, beliau akan memikirkan tentang keluarganya, sahabat-sahabatnya, penyokong-penyokongnya, dan rakyat yang sentiasa di hati beliau.

Anda adalah sumber kekuatan dan semangat ayah saya.

Doa anda akan membantu beliau dalam mengharungi onak dan duri ini.

Berdirilah bersama beliau ketika ayah saya menghadapi cabaran yang terbesar dalam hidupnya ini.

NOORYANA NAJIB
11 Februari 2019

MENGAPA RAMAI TAK SOKONG PH ?

Firstly aku terlalu muda nak cakap soal politik ni umur aku sebaya dengan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang jadi menteri belia dan sukan hari ni termuda di malaysia selepas DS NAJIB jadi menteri termuda dalam malaysia pada zamanya . Tetapi aku ada pendapat aku sendiri tentang politik .

Pertama aku tak sokong PH kerana PH bukan lah parti politik yang di tubuhkan untk anak bangsa dan membela rakyat . Ini jauh sekali . PH tertubuh hanya nak jatuh kan DS NAJIB SAJA . Itu saja point PH. jadi adakah aku perlu sokong PH sedangkan matlamatnya bukan membela anak bangsa?
Matlamat pun tak betul jadi apa yang aku nak harapkan pada PH?

Yang kedua . PH bukan lah parti yang berjasa pada negara . PH di tubuhkan selepas PERDANA MENTERI HARI NI LANCAR PERANG DENGAN UMNO semata mata nak jatuhkan DS NAJIB itu saja point PH. Jadi kalau korang yang support PH tu boleh bagi tahu aku APA JASA PH PADA NEGARA ? Aku yakin 100% TIDAK ADA .

yang ketiga . Aku tak nak manusia yang tak kenang budi pada negara . Mengapa aku cakap macam tu . Kerana dengan menyokong PH aku rasa seolah olah telah mengkianati pejuang pejuang terdahulu yang bersusah payah membangunkan negara dengan titik peluhnya sendiri .

Ada yang kata pada aku UMNO dah rosak patut di tukar . Pada pandangan aku UMNO tak rosak . Jika certain certain pemimpin yang kau tak suka adakah kau perlu korban kan parti yang terlalu banyak jasa pada negara? Contoh jika kereta kau rosak . Rosak pun hanya 2 , 3 kompenan kau hanya perlu tukar kompenan yang rosak bukan tukar kereta baru kerana kereta masih boleh berjalan dengan lancar . Begitulah dengan UMNO .

Kita hari ni hidup selesa aman makmur kaya dengan hasil bumi mengecapi nikmat kemerdekaan melalui siapa kalau bukan melalui pejuang pejuang terdahulu . Hari ni aku lahir dalam keadaan malaysia yang serba ada mewah dengan fasaliti ekonomi nya bagus berkembang pesat rakyatnya makmur sejahtera . Jadi apa perlu lagi aku sokong PH sedangkan itu semua hasil kebijaksanaan pemerintah terdahulu iaitu UMNO .

Yang keempat . Dalam PH semua nya bekas bekas PEMIMPIN UMNO . Bekas pemimpin UMNO yang kecewa dan kena reject . Apa matlamatnya join PH tak lain tak bukan hanya inginkan kuasa semata. Nak balas dendam etc . Usah kata joint PH kita nak betulkan negara . Ini Alasan falasi . Negara sudah di pacu dengan baik aku ank muda rasa kemajuan tu yang di bawa oleh UMNO .

Malaysia adalah sebuah negara yang membangun dari masa ke semasa . Dan itu hasil daripada UMNO bukan PH .

Yang ke lima . PH kaki kencing . Sekarang sudah terang lagi bersuluh Almost setahun semua janji2 nya semua palsu dan manis di bibir saja . Jadi adakah berbaloi aku sokong PH ?

Yang ke enam . PH suka bermain dengan falasi . Dan dengan falasi itu lah UMNO jatuh . Menuduh itu dan ini . Itu korup ini korup . Tetapi tuduh hanya sekadar tuduh . Tuduh without proof . Siapa pun boleh menuduh tanpa bukti . Now PH sudah perintah malaysia masih lagi bermain dengan falasi jilaker apakah ini?

At last aku nak cakap JIKA AKU BANDING KAN PH DAN UMNO . UMNO lebih bermaruah dari PH . UMNO LAHIR DARI TANGAN TANGAN RAKYAT dan berjuang untuk anak bangsa tetapi PH lahir dari tangan tangan orang kecewa dan tamak kuasa semata .

Jadi apa perlu aku sokong PH ?

👏🏽👏🏽👏🏽berjemaah sdp lagi bunyi

Isu pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) oleh kerajaan menjadi topik hangat dikalangan rakyat.

Kenapa tidak?, ketika negara ini ditadbir Barisan Nasional (BN) pemasangan AES dituduh sebagai satu kezaliman terhadap rakyat.

Terkini pemasangan AES dikatakan pula menepati maqasid syariah kerana saman dikeluarkan bertujuan menjaga nyawa pemandu itu sendiri serta penumpang kenderaan, keselamatan pengguna serta harta benda yang ada di atas lebuh raya.

Zaman BN mereka hentam secukupnya "seolah-seolah" pemasangan AES untuk membunuh rakyat.

Umat Islam tahu maqasid syariah bukan wujud setelah di wujudkan Pakatan Harapan (PH), namun ketika itu mereka letak dibelakang apa yang di katakan hari ini.

Ramai faham, tindakkan "terbulu-terbulu" dengan mengambil pertunjuk maqasid syariah oleh pemimpin PH adalah untuk mengunci bicara dikalangan rakyat.

Hakikatnya, rakyat pasti bertanya dengan segala soalan, apakah penggunaan agama berkaitan pemasangan AES bagi membutakan ingatan rakyat terhadap pelbagai tohmahan PH (berkaitan pemasangan AES) dizaman BN memerintah?.

Kebanyakan peka isu politik semasa mengatakan PRK DUN Semenyih pada 2 Mac ini pengukur kedudukan PH yang dilihat semakin merudum selepas gagal menunaikan manifesto PRU ke-14.

Dengan peratusan pengundi Melayu lebih besar berbanding kaum lain sudah pasti PRK kali ini menarik tumpuan ramai.

Kiranya benar seperti didakwa pengguna media sosial, bahawa rakyat semakin tertekan di bawah kerajaan PH kerana harga barang-barang keperluan semakin meningkat, nilai mata wang negara semakin memburuk sudah pasti PRK Semenyih tempat pengundi hukum kerajaan.

Sekiranya keputusan PRK itu memihak kepada PH, segala dakwaan yang dibuat pengguna media sosial pro pembangkang adalah membuang masa.

Mendengar dengan dua telinga, dan melihat dengan dua mata adalah lebih penting dari membuat penilaian mengikut nafsu.

Pastinya PRK Semenyih cabaran besar buat PH yang suka cakap besar, semuga pengundi di Semenyih memberi pengajaran.

Zuraida Kamaruddin malam tadi nafi pernah mendakwa dia lepasan Universiti Kebangsaan Singapura (NUS) ketika orang ramai mempersoalkan kelayakan akademi pemimpin Pakatan Harapan.

Menteri kerajaan tempatan dan perumahan itu menjadi perhatian selepas warga internet gagal menemui nama naib presiden PKR itu di laman pengesahan ijazah NUS.

Zuraida tidak pernah memberi kebenaran kepada mana-mana orang untuk mendakwa dia lepasan NUS.

“Saya juga tidak betanggungjawab kepada apa-apa kemasukan maklumat yang tidak benar dalam Wikipedia yang mendakwa konon saya kelulusan NUS,” katanya dalam kenyataan, ketika laman ensiklopedia dalam talian itu disunting untuk menonjolkan universitinya yang sebenar.

Warga internet berkongsi infografik Bernama ketika Zuraida mengangkat sumpah menteri pada Mei yang mendakwa dia memiliki ijazah sains sosial daripada NUS.

Zuraida mengesahkan kepada FMT bahawa Bernama ketika itu tidak mengesahkan maklumat itu dengan pihaknya, dan dia juga meminta satu laman berita membetulkan infografiknya.

Di laman Wikipedia mengenai Zuraida tertera dia seorang lepasan sains sosial daripada Universiti Harvard.

Zuraida membidas suntingan itu sebagai kerja “gila”. Difahamkan suntingan itu dibuat oleh seseorang yang tidak berdaftar hari ini.


Bulan lepas, laman Wikipedia itu diubah kepada Zuraida seorang lepasan sains sosial di salah sebuah institusi pengajian tinggi di Singapura.

Selain Zuraida, warga internet turut mempersoalkan kelayakan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu, Adun Tronoh Paul Yong Choo Kiong dan Menteri Besar Johor, Osman Sapian.

Perkembangan ini selepas selepas Timbalan Menteri Luar Negeri, Marzuki Yahya dituduh memiliki “ijazah palsu” daripada Universiti Antarabangsa Cambridge (CIU) di Amerika Syarikat, dan bukan daripada Universiti Cambridge yang terkenal di serata dunia.

Ia hanya diketahui selepas seorang warga internet menyunting laman Wikipedia untuk Marzuki baru-baru ini.

KULAI – Menteri Besar Johor, Datuk Osman Sapian enggan memberi sebarang keterangan kepada media berhubung dakwaan sijil ijazah dan diploma palsu yang dimilikinya.

Usaha pihak media untuk mendapatkan penjelasan daripadanya juga tidak berjaya apabila Osman terus beredar selepas selesai menghadiri majlis sambutan Tahun Baharu Cina di Kulai, Johor.

Ketika ditanya berhubung dakwaan itu, Osman hanya tersenyum.

Sebelum terus berjalan menuju ke kereta Toyota Alphard yang membawanya pergi meninggalkan majlis.

Osman sebelum itu menghadiri majlis rumah terbuka dan penyerahan sumbangan sempena Tahun Baharu Cina 2019 anjuran Yayasan Sejahtera Kulai, di Johor.

Media melaporkan orang ramai mula ragu dengan kelayakan akademik Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas itu selepas cerita sijil palsu Timbalan Menteri Luar, Marzuki Yahya tersebar.

Osman kononnya didakwa memiliki ijazah dan diploma perakaunan dari Universiti Pertanian Malaysia yang kini dikenali sebagai Universiti Putra Malaysia (UPM).

Malah hasil carian di Facebook Ops Johor, neziten mula mempersoalkan kelayakan Osman.

Ada netizen yang memeriksa bahawa UPM hanya mula menawarkan Ijazah Sarjana Muda Perakaunan pada tahun 1985.

Manakala Diploma Perakaunan tidak ditawarkan di univeristi itu. – Awani

Bukan masalah pendidikan, tetapi kebodohan

Manusia abad ini bukan tidak tahu maklumat mudah diperolehi.

Tidak kira siapa mereka, samaada ketua kerajaan, petani, penoreh, pekebun, malah pengangkut najis sekalipun tahu dunia hari ini para penebang kayu tidak lagi menggunakan kapak diperbuat dari batu.

Bukan tidak sedar. Malahan memang tahu teknologi terkini jadikan dunia tanpa sempadan.

Sikap segelintir manusia yang merasakan orang lain lebih bodoh, atau boleh diperbodohkan dengan mudah, sanggup melakukan apa sahaja termasuk mendapatkan ijazah palsu untuk menampakkan dirinya lebih cerdik.

Dalam konteks menuntut ilmu, manusia boleh menggali/menuntut ilmu setinggi mana sekalipun, tetapi jangan lupa kefahaman yang diperolehi adalah kurniaan Allah.

Jahil dengan pintu kefahaman sebenar terjadilah isiden tali gantung jerut leher sendiri.

Abad yang kita hidup ni, bermacam sumber boleh didapati samaada benar atau palsu.

Apa yang viral sehari dua ini bukan berpunca dari pendidikan, ia berpunca dari kebodohan, kerana diri mahu lebih daripada orang lain.

Mungkin juga mereka ini jahil dengan pesanan orang tua, jangan ingat orang diatas sahaja pandang orang dibawah kecil, kerana orang dibawah memandang orang diatas juga kecil.

Akhirnya gelabah sendiri.

Tua-tua pun bodoh

Video

[Video][video]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget