Terkini

AMPANG JAYA: "Kami akan terus buat laporan selagi polis tidak ambil tindakan tegas terhadapnya dan jika perlu, kami sendiri sendiri akan heret beliau ke balai polis kerana kenyataan beliau yang terlalu biadap.

Itu amaran dilaungkan Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah kepada Datuk Zaid Ibrahim kerana menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menerusi Twitter baru-baru ini.

Azwanddin berkata, pihaknya mahu polis untuk mengambil tindakan segera terhadap Zaid yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri kerana kenyataannya itu seolah-olah satu cubaan untuk menghasut pemikiran rakyat dan memecah belahkan hubungan baik antara kaum.

"Kenapa baru sekarang? Ketika sudah hampir pilihan raya? Jelas kenyataan yang dikeluarkannya itu bukan tidak disengajakan.

"Kita nampak ini adalah satu cara beliau untuk memecah belahkan rakyat, mengheret rakyat untuk memburuk-burukkan antara satu sama lain.

"Beliau semakin terdesak dan mula menggunakan strategi seperti ini untuk menghilangkan rasa hormat dan kepercayaan antara kaum-kaum yang ada di negara ini khususnya Melayu dan Cina," katanya selepas membuat laporan terhadap Zaid di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya di sini, hari ini.

Selain JMM, enam badan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan terdiri daripada Kelab Ahli Parlimen Belia Selangor, Persatuan Kebajikan San Chuan, Persatuan Peniaga dan Penjaja Kecil Bukit Ampang Saujana, Persatuan Komuniti Persahabatan Ampang, Persatuan HATA Industrial Park Pandan Mewah dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Parlimen Pandan turut bersama beliau membuat laporan polis.

Menurut Azwanddin, tindakan Zaid sangat tidak wajar kerana perbezaan fahaman politik mendorong beliau menjadikan Sultan Selangor sebagai mangsa agenda politiknya.

"Beliau bankrap dalam perniagaan, tetapi saya harap Zaid tidak gunakan 'otak bankrapnya" untuk mengheret anak muda dan orang Islam memburuk-burukkan antara satu sama lain khususnya institusi raja-raja Melayu.

"Kita mahu polis segera ambil tindakan terhadap Zaid, jangan sampai JMM dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu lain berhimpun di hadapan rumah beliau.

"Ini amaran tegas saya kepada beliau (Zaid), kita tak malu dan tak segan untuk ke rumah beliau dan heret beliau ke balai polis kerana kenyataannya itu terlalu biadap," tegas Azwanddin.

Pada 4 Disember lalu, sebuah akhbar berbahasa Inggeris menyiarkan temu bual eksklusif Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap masyarakat Bugis.

Sultan Sharafuddin Idris Shah menerusi temubual itu menyatakan kebimbangan baginda dengan tindakan pihak-pihak tertentu yang sengaja mengeksploitasi isu kaum, agama dan lain-lain perkara sensitif dalam usaha meraih sokongan pengundi dalam pilihan raya umum akan datang.

Titah baginda, tindakan seumpama itu dilihat akan meletakkan negara ke arah kehancuran yang mana isu itu sentiasa menjadi perkara yang dibincang serta dibimbangkan sembilan raja-raja Melayu di negara ini.

Bagaimanapun, pandangan baginda itu dipertikaikan oleh Zaid apabila beliau menegur baginda supaya berhati-hati dalam berkata-kata.

"Sultan Selangor seharusnya lebih berhati-hati dengan kata-katanya. Tidak ada sesiapa yang kebal apabila negara terbakar," kata Zaid menerusi Twitter.

Perdana Menteri dan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak pada hari akhir Perhimpunan Agung UMNO 2017 (PAU2017) menyampaikan ucapan penangguhan yang padu serta sarat dengan amanat penting untuk semua ahli UMNO sebagai bekal bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Ucapan Datuk Seri Najib selama 52 minit 32 saat, tamat kira-kira jam 5.30 petang di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) menaikkan semangat semua perwakilan untuk menghadapi pembangkang dalam pilihanraya akan datang.

Daripada ucapan Datuk Seri Najib, boleh dikupas 10 perkara menarik dan penting untuk dihayati oleh rakyat secara keseluruhannya.

1. Perhimpunan Terbaik Setakat Ini

Menurut Najib, beliau sudah terlibat mengikuti setiap perhimpunan agung UMNO sejak tahun 1976 sehingga ke hari ini. Menurutnya, dalam banyak perhimpunan yang pernah dihadiri oleh beliau, perhimpunan kali ini adalah yang terbaik pernah diadakan.

"Saya tengok pada moodnya, moodnya baik. Saya tengok pada sentimennya, sentimennya baik. Saya tengok disiplin, disiplinnya baik dan saya kagum dengan kehadiran begitu ramai yang datang daripada segenap pelusuk tanah air kita," kata Najib.

Beliau turut menghargai orang ramai yang hadir menonton ucapan beliau itu pada skrin LED di luar Dewan Merdeka yang tetap setia sepanjang perhimpunan.

"Kebanyakannya kaum-kaum ibu kita, mereka ini tidak hendak apa-apa. Mereka tak nak jadi wakil rakyat. mereka tak nak kontrak. Mereka tak nak tender terhad. Mereka ini adalah penyokong setia tegar UMNO, yang mereka nak cuma bersalaman dengan pemimpin sahaja.

"Mereka duduk bersimpuh makan nasi lemak, bersandar pada tiang dengan penuh harapan untuk melihat UMNO terus berkuasa sebagai parti pemerintah," kata Najib.

2. Isu Baitulmaqdis : Tangguh Mesyuarat Perundingan Tahunan Dengan Perdana Menteri Singapura

Najib dalam ucapannya juga menegaskan beliau berjanji akan membantah habis-habisan tindakan Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump yang membuat keputusan untuk mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel kerana ia adalah simbol kesucian umat Islam seluruh dunia.

"Saya akan hadir Persidangan Khas OIC di Istandul, Turki pada 13 hari bulan ini dalam masa beberapa hari sahaja lagi, tiga hari lalu, Presiden Erdogan telefon saya, dia minta saya hadir kerana suara Malaysia penting, dia kata," katanya.

Menurut beliau, secara kebetulan pada 13 dan 14 Disember, Najib dijadualkan menghadiri mesyuarat tahunan antara beliau dan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong tetapi masalah sejagat umat Islam, ia terpaksa ditangguhkan.

"Kebetulan pada 13 dan 14 saya ada annual consutations dengan Perdana Menteri Singapura, saya telefon Perdana Menteri Singapura, Hsien Loong, saya kata 'please understand, this is an issue that affects my faith as a Muslim dan the faith of all Muslim," kata beliau.

3. Mempunyai Seorang Timbalan Yang Merupakan Sahabat Setia

Pada ucapan penangguhan beliau, Najib turut membacakan beberapa bait lagu nyanyian Datuk DJ Dave yang menceritakan tentang satu persahabatan sejati, yang menggambarkan persahabatan Najib dan de-facto Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

"Saya masih ingat pada bait-bait lagu Datuk DJ Dave, sukarnya mencari kawan yang setia yang sanggup menolong di masa kau susah, kawan sewaktu senang tak payah kau cari-cari, di mana sahaja mudah kau jumpa, kawan yang setia ibarat cahaya, menjadi penerang masa kegelapan, ia tak tergamak biarkan kau sendiri, nasibmu pasti dibela," ujar Najib.

Najib mengakui dengan adanya Ahmad Zahid yang selalu mempertahankannya selama ini, beliau yakin beliau tidak keseorangan dalam perjuangan ini untuk berdepan tekanan dan cabaran pembangkang.

4. Jangan Ambil Seseorang Dari Masa Lampau Untuk Jadi Perdana Menteri Masa Depan

Menyentuh soal bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, Najib berkata ada kedengaran beliau bersedia jadi Perdana Menteri jika pakatan pembangkang memerlukannya menjadi Perdana Menteri semula. Menurut Najib, ada pihak juga menyatakan bahawa mereka mahu Ketua Parlimen DAP jadi Perdana Menteri.

"Ada dengar-dengar pula ada orang 93 tahun minat hendak jadi Perdana Menteri balik, yang senja meniti malam, Zimbabwe pun dah tak ada, 93 tahun tuan-tuan... jadi belah situ tak menentu.

"Takkanlah kita nak letakkan masa depan negara kita antara dua ini," katanya.

Malaysia, sudah ada agenda di bawah kerajaan BN. Pembangunan yang sesuai untuk masa depan dan meletakkan seseorang yang lama tidak akan berjaya membawa Malaysia menjadi lebih baik pada masa akan datang.

5. Naik Haji Kerana Perjuangan UMNO

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata rakyat Malaysia yang dapat ke Mekah menunaikan haji dengan kuota yang semakin bertambah adalah kerana hasil pengorbanan UMNO.

"Yang dapat naik haji ni berapa orang? ramai... Tabung Haji dia buat, tapi saya yang uruskan dengan King Salman, dapat, dia tambah lagi banyak orang naik haji kerana apa, kerana perjuangan UMNO lah," ujar Najib.

6. Semua Peroleh Manfaat Dari Perjuangan

Rakyat semuanya mendapat manfaat hasil dari kerajaan, termasuklah Tok Siak, Tok Imam dan juga semua guru guru Kafa.

"Daripada tok siak, tok imam, tok bilal, guru KAFA dapat elaun khas kenapa, sebab ekonomi kita maju. Ekonomi kita bawah pimpinan UMNO mencatat kadar pertumbuhan 6.2 peratus, jadi bila hasil tambah, saya gunakan hasil tu tolong orang B40.

"Pesawah padi, pekebun kecil, nelayan, peneroka, semua dapat di bawah UMNO ini," kata Najib.

7. Pembangkang "Kucha Lana" dan Caca Marba

Menurut Najib, pakatan pembangkang kini sudah kucar kacir dan beliau menggunakan perkataan "kucha lana" dan caca marba dalam ucapannya untuk menggambarkan kerapuhan Pakatan Harapan (PH).

"Belah sana tu tak ada, kuchalana, cacamarba sekejap kata ini, besok kata lain sekejap kata dedak, lepas tu BR1M masuk pulak dalam manifesto dia, sekejap tolak GST, sekarang terima GST.

"Ini kartun tuan-tuan, ini kartun, ini bukan mentadbir negara dengan serius," kata Najib.

8. Selesaikan Masalah Di Bahagian

Presiden berkata, soal pokok yang penting sudah pun diselesaikan.

"Kita dah settle dah, soal kepimpinan dah settle, nombor satu, nombor dua dan nombor tiga semua dah settle, Datuk Hisham (Hishammuddin) dah settle, done, done deal.

"Dekat Bahagian ni pakat-pakatlah sikit, tolong pakat-pakatlah boleh tak," katanya dengan mengharapkan masalah di peringkat Bahagian dapat diselesaikan dengan rundingan sesama mereka atas dasar kekeluargaan UMNO.

9. Pulang Kembali Dengan Semangat Cinta dan Kasih Sayang Kental

Najib menyatakan pesanan kedua yang perlu dibawa kembali para perwakilan kepada Bahagian selepas selesai perhimpunan.

"Pulang kembali dengan semangat cinta dan kasih yang kental kepada parti, semangat kekeluargaan yang tinggi dalam organisasi kita, ini mesti ada pada kita," katanya.

10. Pulang dan Kembali Berjuang dan Menggempur Dengan Penuh Berani Untuk BN

Dalam pesanan terakhir, Najib mahu para perwakilan kembali dan berjuang untuk menggempur dengan penuh berani untuk BN.

"Semua momentum belah kita sekarang ini, the win is behind us, momentum belah kita. Kebanyakan pegawai kerajaan memihak belah kita, mereka ini pelaksana dasar pendukung dasar Barisan Nasional," kata Najib.

Ucapan Najib diakhiri dengan semangat para perwakilan yang begitu berkobar-kobar mahu membawa pesanan amanat itu di peringkat bawah.

Semua ahli UMNO dan orang UMNO di setiap peringkat perlu bertindak untuk realisasikan apa yang diucapkan oleh Presiden UMNO. "Pasti kita menang!!! Pasti kita menang!!!, pertahankan Putrajaya" kata Datuk Seri Najib.


Tulisan :
Beruang Biru
BB692, Sabtu
9 Disember 2017

GEORGE TOWN, 9 Dis: Gerakan Pulau Pinang hari ini mempersoal tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang didakwa menyandang sehingga 19 jawatan utama di negeri ini.

Ketua Biro Publisitinya, Ooi Zhi Yi berkata selain bergelar Anggota Dewan Undangan Ne­geri (ADUN) dan ahli Parlimen, Lim juga menjadi pengerusi dalam 19 agensi dan organisasi berkaitan kerajaan negeri.

Beliau mempersoalkan bagaimana Ketua Menteri berkenaan mahu menguruskan bebanan dan tanggungjawab setiap jawatan tersebut dan dalam sama memastikan kebajikan rakyat tidak terabai.

“Berapa lagikah jawatan pengerusi yang Ketua Menteri ingin menyandang dan menguasai selepas ini?,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terbaru katanya, Lim juga dijangka akan mempengerusikan jawatan Perbadanan Taman Botani Pulau Pinang yang termaktub dalam Fasa 9 (1) (a) Rang Undang-Undang Perbadanan Taman Negeri (Botani) Pulau Pinang 2017.

Terdahulu, Ooi yang juga Penyelaras Gerakan untuk kawasan Kebun Bunga berkata sesi persidangan Dewan Undangan Negeri lepas telah meluluskan Perbadanan Taman Negeri (Botani) Pulau Pinang sebagai Enakmen negeri.

Beliau ingin bertanyakan kepada kerajaan negeri tentang bayaran yang akan dikenakan kepada pengunjung yang ingin melawat tempat-tempat menarik di Taman Botani.

“Walaupun kerajaan negeri menafikan sebarang bayaran masuk ke Taman Botani, tetapi pihak kami ingin bertanya tentang bayaran lain yang mungkin dikenakan.

“Contohnya, selepas Bukit Bendera diperbadankan, terdapat beberapa bayaran dikenakan ke atas tempat menariknya seperti ‘The Habitat’ dan Muzium Burung Hantu,” katanya.

Beliau juga ingin mengingatkan kerajaan negeri bahawa Taman Botani Pulau Pinang berfungsi untuk memulihara flora dan fauna dan secara tidak langsung berfungsi sebagai paru-paru hijau di kawasan berkenaan.

“Kami juga ingin menegaskan bahawa apa yang diperlukan bukanlah pertukaran struktur pengurusan Taman Botani tersebut, akan tetapi sebuah pelan yang efektif untuk menguruskan taman tersebut,” katanya.

Taman Botani Pulau Pinang seluas 243 hektar diwujudkan oleh ahli botani Charles Curtis pada tahun 1884 dan digunakan Jepun ketika penjajahannya sebagai tapak menyimpan peluru.-MALAYSIAN TIMES


SHAH ALAM: Titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, adalah peringatan yang perlu diberikan perhatian oleh seluruh rakyat di negeri ini.

 Ia termasuk teguran baginda kepada Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad, membabitkan masyarakat Bugis sebelum ini.

 Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, ketika ditanya mengenai titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, berkata titah baginda adalah pesanan penting untuk rakyat mengekalkan keharmonian antara kaum di negara ini.

 "Titah tuanku itu harus diberikan perhatian oleh semua pihak bahawa dalam keghairahan untuk mencari sokongan, kita kena jaga keharmonian semua rakyat Malaysia.

 "Saya rasa itu mesej penting yang disampaikan oleh Tuanku bahawa kita mesti mengekalkan keharmonian, hubungan baik dalam negara berbilang kaum dan agama ini," katanya.

 Semalam, sebuah akhbar berbahasa Inggeris menyiarkan temu bual eksklusif Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung kenyataan bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir terhadap masyarakat Bugis.

 Dalam temu bual itu, baginda bertitah kepada akhbar terbabit bahawa kenyataan seperti itu yang dibuat oleh ahli politik boleh menanam benih kebencian dalam kalangan rakyat, malah kontroversi itu tidak sepatutnya berlaku.

 "Mereka yang menyokongnya mengatakan saya (Sultan Sharafuddin Idris Shah) dipengaruhi oleh orang yang anti-Mahathir.

 "Itu tidak benar. Kita mesti mempunyai bukti. Beliau memerintah selama 22 tahun. Beliau harus tahu lebih baik," titah Tuanku.-Berita Harian

KOTA BHARU: Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim enggan memohon maaf kepada Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung 'tweet' beliau terhadap Sultan Selangor.

 Zaid yang kini menjadi ahli DAP menegaskan, beliau tidak melakukan sebarang kesalahan dengan memuat naik status berkenaan dan sedia disiasat oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM).

 "Saya rasa saya tidak buat silap dan perkara itu kecil sahaja, selain tidak perlu diperbesarkan semua pihak. 

"Memang tweet itu saya tujukan kepada Sultan Selangor, namun apa kesalahan saya lakukan sehingga perlu memohon maaf?.

 "Apapun saya serahkan kepada PDRM untuk menyiasat berhubung perkara itu dan saya akan memberi kerjasama penuh," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

 Zaid berkata, walaupun pelbagai pihak mendesak supaya beliau membuat permohonan maaf, perkara itu tidak akan dilakukan. Sultan Sharafuddin Idris Shah sebelum ini bertitah mengenai kegusaran baginda terhadap golongan yang membangkitkan isu sensitif bagi kepentingan peribadi dan demi menarik undi.

 Baginda juga bertitah bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai "rasa rendah diri yang kompleks dan kebencian mendalam" yang boleh "membakar seluruh negara".

 Titah Sultan Selangor itu mengundang rasa kurang senang pemimpin pembangkang seperti Zaid, yang menyatakan Sultan Selangor harus berhati-hati dalam mengeluarkan titah dan tidak cuba bermain dengan politik kepartian.

 Susulan tweet Zaid itu, pelbagai pihak termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) mahu Zaid memohon maaf atas kesilapan yang dilakukan selain meminta PDRM menyiasat ahli DAP itu di bawah Akta Hasutan.-Berita Harian

MKRdezign

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Dikuasakan oleh Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget